BRUTALT BRODERSKAB - COMANCHES

En ny dokumentarserie går helt tæt på rockermiljøet i Danmark.

En ny dokumentarserie går helt tæt på rocker- og bandemiljøet i Danmark, når den berygtede rockerklub Comanches, tidligere kendt som Satudarah, for første gang lader et TV-hold følge dem med ind bag rockerborgenes porte.

I et musikstudie på Amager sidder blandt andre rapperen A’typisk, bokseren Patrick Nielsen og den tidligere HA’er Phillip Nielsen. De taler om broderskab, loyalitet og om at slå ihjel for hinanden. De er medlemmer af rockerklubben Comanches MC, som de selv betegner som et broderskab eller bare en motorcykelklub. De har sammen med flere andre fra deres klub valgt at stå frem og fortælle om deres historie, som de ser det.

I dokumentarserien ’Brutalt Broderskab – Comanches’ får man igennem blandt andre journalister, tidligere politifolk samt nuværende og tidligere profiler fra rocker- og bandemiljøet et dybdegående indblik i, hvordan en gruppe unge drenge fra Værebro vokser fra at være en gadebande til en stor international rockerorganisation. Der skildres et nådesløst miljø med konflikter og fredsaftaler, lange fængselstraffe og organiseret kriminalitet, hvor drab, vold, afpresning og tortur naturligt følger med.

“Det er vigtigt at fortælle om Comanches, fordi det er den gruppering i Danmark, der har den største indflydelse og den største magt. De er blevet større og mere betydningsfulde end de klassiske rockerklubber Hells Angels og Bandidos”, siger den tidligere efterforsker Allan Beier, som i en årrække monitorerede de tre store rockerklubber i Danmark og nu står frem og fortæller om sine oplevelser med den hollandske rockerklub Satudarah, som kom til Danmark og i dag er kendt som Comanches MC.

Bag det hele står især én mand; Nadim Khan, som i underverden er særdeles kendt og respekteret. I dokumentarserien skildres, hvordan den tidligere bandeleder fra Værebro fik skabt, hvad der i dag betegnes som den mest magtfulde rockerklub.

Holdet bag dokumentaren har fulgt rockerne fra Comanches i mere end et år i flere afdelinger i Danmark, deres afdeling i Marbella i Spanien, og hos et højtstående medlem, som sidder i fængsel.

“De har lukket os ind i noget af deres verden. Vi har mødt dem med kritiske spørgsmål, som de har valgt at svare på. De har en vigtig stemme i deres egen historie, om man så vælger at tro på alt, hvad de siger, må være op til ens egen sunde fornuft. Men det er min overbevisning, at vi lærer mere om dette miljø, og hvorfor unge mænd bliver draget ind i det ved netop at komme indenfor”, udtaler Tine Røgind, journalist og producent på dokumentaren.

Format: Dansk dokumentarserie fra 2024

Premiere på Max: Fredag d. 9. august